Ce este terapia ACT sau Acceptance and Commitment Therapy?

Terapia ACT (păstrând acronimul din lb.engl) este un model terapeutic de schimbare comportamentală într-o abordare umanistă. Are un solid fundament ştiinţific, ceea ce face să fie un model preferat în lucrul psihologic cu clienții mei.

Îți prezint modelul așa cum apare pe site-urile oficiale.

ACT (pronunțat ”act”) operează cu o teorie psihologică pentru limbaj si anume, Relational Frame Theory (RFT), o teorie care are pana acum peste o suta cincizeci de articole stiintifice peer-reviewed care sprijina principiile ei. RFT are la bază principii neo-behavioriste și concepe limbajul în termeni de rețele de răspunsuri derivate arbitrar.

Vestea buna e ca, indiferent daca esti client sau terapeut, nu trebuie sa cunosti RFT. Lucrul cu ACT e precum șofatul, iar RFT ar fi despre cum funcționează motorul mașinii. Poti fi un excelent șofer fără să știi mecanică. Deși, poti fi un și mai bun șofer când știi câteceva despre mecanică.

Mesajul principal al terapiei e unul surprinzător de simplu:

Să accepţi ceea ce NU se află sub controlul tău şi să te dedici direcţiei alese în viaţă (angajament).

În timp ce vei învaţa să te descurci cu durerea, suferinţa sau stresul, prin terapie îţi vei creea o viaţă valoroasă. Prin ACT urmăreşti acest scop în două feluri. Mai întâi, te ajută să dezvolţi abilităţi psihologice prin care poţi gestiona gândurile şi emoţiile mai eficient, dar în într-un fel în care vor avea mult mai puţin impact şi influenţă asupra ta.

În al doilea rând, ACT te ajută să-ţi clarifici ceea ce e preţios şi semnificativ pentru tine, ceea ce se cheamă „valori”. Apoi, vei învăţa cum să aplici această cunoaştere ca să te motiveze, să te inspire şi să te ghideze în schimbările pe care vrei să le faci în viaţa ta. In aceasta etapa de angajament vei rezolva problemele practice din viața ta și elabora strategii de acțiune sau exersa abilitatile necesare realizării scopurilor tale valoroase.

ACT nu este despre reducerea şi eliminarea sau controlul gândurilor şi emoţiilor. E despre reducerea impactului şi influenţei lor asupra acţiunilor tale, astfel încât să poți trăi o viaţă implinita și orientată de scopuri valoroase. 

Repet, ACT e o metodă validată ştiinţific. Poti afla referinţe pe situl Society of Clinical Psychology. Studiile empirice arată eficienţă în multe problematici dificile de la anxietate, depresii şi stres ocupaţional până la gânduri obsesionale şi psihoze.

Şi, mai mult, e un model terapeutic foarte activ. Nu doar vorbim în sesiuni. Vei practica abilităţi psihologice ca să te descurci cu gândurile şi emoţiile dificile într-un fel mai eficient. La fel cu orice fel de abilitate, cu cât vei practica mai mult, cu atât vei deveni mai bun. De aceea, presupune practica noilor abilităţi între sesiuni. Dacă vrei să înveţi să cânţi la vioară, nu vei crede că sunt suficiente câteva lecţii ca să devii un mare violonist. Te poţi aştepta la ceva practică.